Saturday 25 January 2014

MENGAPA KITA PERLUKAN SUPPLEMENT?




Apa itu Supplement?

Majoriti daripada kita mengambil satu atau lebih makanan tambahan sama ada setiap hari atau sekali-sekala. Makanan tambahan hari ini termasuk vitamin, mineral, herba dan ramuan botani , asid amino , enzim, dan banyak produk lain . Makanan tambahan datang dalam pelbagai bentuk: pil tradisional , kapsul, dan serbuk.


Bagaimana ia berkesan?

Jika anda tidak makan pelbagai makanan berkhasiat , sesetengah supplement boleh membantu anda mendapatkan jumlah  nutrien penting yang cukup. Walau bagaimanapun , makanan tambahan tidak boleh mengambil tempat pelbagai makanan yang penting untuk diet yang sihat.

Bukti saintifik menunjukkan bahawa sesetengah supplement bermanfaat untuk kesihatan keseluruhan dan untuk menguruskan beberapa keadaan kesihatan . Sebagai contoh , kalsium dan vitamin D adalah penting untuk menjadikan tulang yang kuat dan mengurangkan kehilangan tulang ; asid folik mengurangkan risiko kecacatan kelahiran tertentu ; dan omega -3 asid lemak dari minyak ikan mungkin membantu sesetengah orang dengan penyakit jantung.

Garis Panduan Pemakanan bagi Amerika menjelaskan bahawa keperluan pemakanan anda harus dipenuhi terutamanya melalui diet anda. Bagi sesetengah orang, bagaimanapun , supplement boleh menjadi cara yang berguna untuk mendapatkan nutrien yang mungkin sebaliknya kurang. Tetapi sebelum anda pergi membeli-belah untuk makanan tambahan, mendapatkan fakta-fakta kepada apa yang mereka akan dan tidak akan lakukan untuk anda.





Harus diingat supplement tidak bertujuan untuk menjadi pengganti makanan kerana mereka tidak boleh meniru semua nutrien dan faedah keseluruhan makanan seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. 



Walau bagaimanapun, garis panduan pemakanan mengesyorkan makanan tambahan - atau makanan yang diperkayakan - dalam keadaan seperti berikut :

  • Wanita yang boleh hamil perlu mendapatkan 400 mikrogram sehari asid folik dari makanan yang diperkayakan atau makanan tambahan , di samping makan makanan yang semulajadi mengandungi folat.



  • Wanita yang hamil juga perlu mengambil vitamin pranatal yang termasuk besi atau makanan tambahan besi yang berasingan.




  • Dewasa umur 50 atau lebih tua harus makan makanan yang diperkayakan dengan vitamin B-12, seperti bijirin diperkaya, atau mengambil multivitamin yang mengandungi B-12 atau berasingan B-12 suplemen.


Makanan tambahan juga mungkin sesuai jika anda:


  • Tidak makan dengan baik atau mengambil kurang daripada 1,600 kalori sehari



  • Seorang wanita yang mengalami pendarahan dalam tempoh haid anda



  • Mempunyai keadaan perubatan yang mempengaruhi bagaimana badan anda menyerap atau menggunakan nutrien, seperti cirit-birit kronik , alahan makanan, alahan makanan atau penyakit hati , pundi hempedu , usus atau pankreas



  • Telah menjalani pembedahan ke atas saluran penghadaman anda dan tidak dapat mencerna dan menyerap nutrien dengan betul




  • Berbincang dengan doktor anda atau pakar diet tentang makanan tambahan dan apa yang dos mungkin sesuai untuk anda. Pastikan untuk bertanya tentang kesan sampingan yang mungkin dan interaksi dengan mana-mana ubat-ubatan yang anda ambil.





Dunia yang serba canggih dan hebat ini  memerlukan kita untuk sentiasa bertenaga. Di samping itu, kesibukan kita juga kadangkala menjadi penghalang untuk kita pastikan bahawa setiap makanan yang diambil cukup kandungan nutrisinya. Kita lebih senang 'grab and eat' atas sebab kesuntukan masa. Disebabkan itulah, supplement atau makanan tambahan menjadi keperluan untuk tubuh badan kita. Hiduplah dengan harmoni, dalam keadaan yang sihat dan gembira :)


Untuk mendapat konsultasi eksklusif dari saya, anda boleh hubungi:





No comments:

Post a Comment