Tuesday 4 February 2014

TIPS PENTING UNTUK IBU MENGANDUNG

Ibu-ibu mengandung ni saya pasti giat membaca tips-tips penting. Lebih-lebih lagi bagi yang pertama kali mengalami pengalaman mengandung,kan? Ya, tak dinafikan bahawa ibu-ibu mengandung perlu belajar dan tahu apakah yang terbaik untuk diri dan bayi. Jom tengok apa yang ada untuk anda ambil perhatinan :)





Diet:

 Apabila hamil makan makanan yang kaya nutrien dari semua kumpulan makanan. Nutrien penting termasuk asid folik, kalsium, zat besi , vitamin A, vitamin C , vitamin B6 , vitamin B12 dan Vitamin D. Supplement adalah penting sebab sekarang ni sukar untuk kita dapat nutrient yang betul-betul baik daripada makanan. Ini kerana proses pengeluaran makanan pada masa sekarang boleh mengakibatkan nutrien dan mineral asli dalam makanan itu hilang.

Jadi, penting bagi ibu untuk pastikan ada mendapat khasiat nutrien yang secukupnya. Ini bukan sahaja untuk anda tau mommies, tapi untuk anak anda juga. Anda boleh tengok Set Kurus Shaklee ini, yang dapat bantu anda mencukupkan nutrien dalam diet seharian anda :)


Senaman:

 Bersenam semasa hamil untuk menguatkan badan, otot dan daya tahan. Pilih aktiviti anda berdasarkan tahap kecergasan anda sebelum mengandung . Latihan impak rendah adalah exercise yang terbaik , termasuk berjalan , yoga dan berenang. Elakkan aktiviti yang meliputi risiko terjatuh atau kecederaan.





Pendidikan:

Mendaftar dalam kelas pendidikan bersalin seperti kelas pranatal dengan pasangan anda adalah sangat membantu. Ini akan membina keyakinan di dalam diri anda dan akan membawa anda dan pasangan anda lebih dekat bersama-sama. Kelas bersalin membolehkan anda untuk membincangkan kebimbangan anda mengenai buruh dan penghantaran dengan pengajar dan pasangan lain.


Kerja :

Wanita yang sihat mempunyai kehamilan normal dalam persekitaran yang selamat boleh bekerja sehingga tarikh melahirkan. Kerjaya tertentu mungkin memerlukan pengubahsuaian tempat kerja atau penginapan untuk keselamatan anak dalam kandungan seperti kerjaya yang memerlukan anda untuk mengangkat barang yang berat, yang menawarkan diri untuk jangka masa yang lama atau tidak tentu masa atau berlebihan.


Tidur: 

Tidur boleh menjadi sukar semasa mengandung. Untuk meningkatkan peluang anda untuk mendapatkan rehat yang secukupnya ini elakkan perkara berikut: minuman berkafein , makan atau minum kuantiti yang besar dalam tempoh beberapa jam sebelum tidur , dan latihan yang ketat sebelum tidur.


Elakkan :

Wanita hamil harus elakkan diri daripada memakan ikan yang mengandungi merkuri yang tinggi , bahan kimia, alkohol, dadah, merokok, dan keadaan diri yang tertekan.





Untuk mendapat konsultasi eksklusif dari saya, anda boleh hubungi:








No comments:

Post a Comment