Thursday 29 May 2014

TIPS-TIPS KESUBURAN BERKESAN PART II

Seperti yang saya janjikan dalam entry sebelum ini, saya akan bongkar lagi rahsia-rahsia kesuburan hari ni. Ada siapa-siapa yang tertunggu? :)

Tips-tips ni amatlah penting untuk wanita yang ingin menimang cahaya mata, telah mencuba tetapi belum membuahkan hasil. Ye, benar yang rezeki itu milik tuhan tapi kita sebagai hamba-Nya perlu terus berusaha sehingga berjaya.Yang penting jangan putus asa.

Tips-tips kesuburan yang seterusnya adalah...


Tingkatkan kesihatan pasangan anda 

Kesihatan pasangan anda adalah sama pentingnya seperti anda. Jika dia menyediakan badannya untuk sperma sihat, keadaan ini akan meningkatkan kemungkinan untuk hamil.

Seperti anda, pasangan anda perlu cuba untuk mempunyai diet yang sihat dan berat badan yang sihat, dan juga perlu berfikir tentang bersenam. Beliau juga boleh membantu sperma kepada menjadi lebih kuat dengan memakan vitamin yang sesuai.

Tekanan boleh membahayakan pengeluaran sperma. Jadi, pasangan anda perlu untuk mengatasinya. Selain ia merbahaya kepada kesihatan, ia juga tidak bagus untuk kesuburan.

Bagi kaum lelaki juga, anda boleh mengambil set kurus Shaklee.






Jangan stress

Tidak dinafikan bahawa berusaha untuk mendapatkan cahaya mata boleh menyebabkan seseorang itu tertekan. Terutama sekali bila kita diasak dengan pertanyaan daripada keluarga, kawan-kawan dan jiran tetangga. Namun begitu, tekanan seharusnya di elakkan kerana ianya tidak membantu kepada keberhasilan usaha kita untuk mendapat cahaya mata.Pastikan anda tidak tertekan , cemas atau panik.


Satu kajian di Universiti Oxford mendapati bahawa wanita dengan enzim tekanan 12 % adalah kurang kemungkinannya untuk hamil dalam tempoh yang paling subur dalam kitaran bulanan mereka. Mereka berkata bahawa teknik relaksasi, kaunseling , yoga dan meditasi boleh membantu .


Jadi carilah masa untuk beriadah dan berehat bersama pasangan anda. Cari aktiviti yang anda suka kerana ini akan membantu anda untuk berada dalam keadaan yang rileks.

Baca ni untuk tips mengatasi stress yang insyallah berkesan.





Jadi berapa lama ia akan mengambil masa sehingga saya hamil? 



Secara umumnya ia mengambil sebahagian besar pasangan (kira-kira 84%)  setahun untuk jatuh hamil. Bagi yang lain pula ia boleh mengambil masa yang lama.


Statistik menunjukkan 92% daripada pasangan boleh hamil selepas dua tahun mencuba, tetapi kebanyakan pasangan dinasihatkan untuk melawat doktor mereka jika mereka telah mencuba untuk mendapatkan cahaya mata selama setahun tetapin tidak berjaya.


Wanita muda lebih subur, jadi anda boleh mencuba. Manakala kebanyakan wanita di awal dua puluhan, mereka mengambil masa empat hingga lima bulan untuk jatuh hamil.


Bagi wanita dalam awal tiga puluhan, mereka mengambil purata masa antara tujuh hingga sepuluh bulan, manakala wanita dalam lingkungan lewat tiga puluhan mereka sering jatuh hamil selepas sepuluh hingga dua belas bulan mencuba.




Doa

Akhir sekali, sebagai manusia, tak kira agama, kita adalah digalakkan untuk berdoa, meminta kepada tuhan untuk memperkenankan hajat kita sebagai hamba-Nya. Doalah bersungguh-sungguh, dan yakinlah bahawa tuhan akan memperkenankan doa kita.







Last but not least, untuk anda yang ingin hamil, dah tau apa langkah yang perlu diusahakan, jangan tunggu lama-lama untuk melaksanakannya. Selamat mencuba dan saya doakan anda berjaya :)

No comments:

Post a Comment