Tuesday 27 May 2014

TIPS-TIPS KESUBURAN BERKESAN

Saya pasti ramai di kalangan kita yang sedang berusaha untuk mendapatkan cahaya mata. Tak dapat dinafikan bahawa setiap pasangan yang telah berkahwin pastinya inginkan cahaya mata sebagai penyeri rumahtangga mereka. Namun, ada di antara kita juga yang kurang faham dan arif tentang apa yang perlu mereka tahu tentang apa yang penting untuk mereka amalkan sebagai langkah untuk hamil. Di dalam entry ini saya bongkarkan rahsia atau tips-tips yang kita semua boleh amalkan.

 
Diet yang sihat


Mempunyai diet dan gaya hidup yang sihat adalah benar-benar penting jika anda mahu meningkatkan peluang anda untuk mengandung.

Senaman dan diet yang seimbang akan membantu untuk menjaga tubuh anda, dan ia membantu untuk anda akan hamil dengan cepat. 

Anda perlu memastikan anda makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar dari banyak kumpulan warna yang berbeza - itulah cara mudah untuk memastikan anda mendapat vitamin dan mineral yang penting di dalam diet anda .


Asid folik adalah vitamin yang sangat penting ketika mengandung, tetapi ia juga penting bagi wanita yang cuba untuk hamil. Makanan yang kaya dengan asid folik biasanya hijau - jadi cuba makan lebih brokoli dan bayam.

Makan tenusu , buah-buahan , daging dan protein dalam kuantiti yang wajar juga akan membantu anda untuk meningkatkan kesihatan anda.
Cuba masukkan dua atau tiga bahagian tenusu ke dalam diet anda setiap hari, tetapi pastikan anda mengimbanginya dengan memakan banyak buah-buahan , sayur-sayuran dan daging tanpa lemak atau ikan. Idea ini adalah untuk mendapat manfaat daripada semua kumpulan makanan yang berbeza !



Ambil Vitamin

Terdapat beberapa nutrien penting yang badan anda akan perlukan untuk hamil. Vitamin-vitamin berikut perlu terus diambil sebaik sahaja anda hamil.

Vitamin E
zink
asid panthothenic
kalium
Vitamin A
Vitamin C
Vitamin D
thiamin B6
Riboflavin
Niacin

Jangan risau tentang dari mana anda boleh dapatkan nutrien dan vitamin yang disenaraikan kerana Shaklee ada jawapannya.


Berat yang seimbang

Berat badan berlebihan atau kekurangan berat badan boleh mengurangkan kemungkinan anda untuk hamil.
Oleh itu, apabila anda cuba untuk mengandung, anda benar-benar perlu untuk mempunyai berat badan yang seimbang. Sebaik-baiknya BMI anda (Body Mass Index) hendaklah sekurang-20-25. Jika BMI anda lebih atau rendah, maka kemungkinan besar peluang anda untuk mengandung menurun..

Selain itu, berat badan berlebihan juga meningkatkan peluang tekanan darah tinggi dan kencing manis semasa mengandung, dan boleh menyumbang kepada komplikasi dalam kehamilan juga.

Anda boleh kira  BMI anda di sini


Untuk yang mengalami masalah berat badan berlebihan, anda boleh cuba tukar cara pemakanan anda.

Selain menukar cara pengambilan makanan, anda sentiasa boleh mencuba Set Kurus Terbaik Shaklee yang selamat. Elakkan daripada mengambil pil-pil kurus yang anda tak tahu keselamatannya. Takut nanti sebelum kurus, anda dapat masalah lain.



Kafein

 Penyelidik sebelum ini telah mencadangkan bahawa wanita yang mempunyai masalah kesuburan tidak akan mendapat manfaat daripada minum banyak kopi.

Rupa-rupanya mereka yang minum lebih daripada empat cawan barangan yang hitam sehari boleh mengurangkan peluang mereka untuk jatuh hamil dengan kira-kira 26%.

Walau bagaimanapun, kajian ini hanya melihat wanita yang mempunyai masalah kesuburan, jadi kebanyakan wanita tidak perlu merasa bersalah tentang mempunyai cawan pagi kopi. Tetapi, anda harus mengelak daripada minum banyak kafein.







Tahu kitaran anda

Kebanyakan pegawai perubatan bersetuju bahawa wanita lebih cenderung untuk hamil dalam masa sehari atau lebih ovulating.

Anda biasanya ovulate dua minggu selepas hari pertama haid anda, jadi melakukan hubungan seks yang masa ini adalah sesuai. Untuk pengetahuan anda, sperma tinggal sehingga 7 hari, dan telur mempunyai jangka hayat yang lebih pendek - mereka hanya 'hidup' selama 12 hingga 24 jam selepas ianya keluar. Jadi, disebabkan inilah, penting bagi kita untuk mengetahui waktu subur kita.





Ovulation Test boleh dibeli di farmasi untuk memudahkan anda tahu bilakah waktu yang subur anda.


Tips-tips yang seterusnya akan saya 'bongkar' dalam entry yang seterusnya. Stay tuned ;)



No comments:

Post a Comment